نوار نقاله چیست؟

به دستگاهی که می‌تواند به‌ راحتی انواع مختلف مواد را به شکل مداربسته روی سطح زمین و بلندی و همچنین در ارتفاعات حمل کند نوار نقاله می‌گویند.

این دستگاه دارای یک نام دوم است که به نام تسمه نقاله نیز از آن یاد می‌شود. کارایی این دستگاه جا‌به‌ جا کردن مواد مختلف در صنعت می‌باشد، تسمه نقاله دارای انواع مختلفی است که هر یک برای کاری کاربرد دارد و ویژگی هرکدام با هم متفاوت است.

نوار نقاله (کانوایر)

به طور کلی کانوایر در سراسر جهان برای حمل و نقل مواد معدنی از ابتدای استخراج تا رسیدن  به محصول نهایی استفاده میشود البته نوار نقاله در صنایع دیگری  مانند کارخانه های مواد غذایی ، صنایع کشاورزی ، بازیافت پلاستیک و کارتن  و صنعت سیمان به طور کیلومتری به کار میرودو  راندمان کار را به طور چشمگیری افزایش میدهد که در استخراج معادن زیرزمینی روزانه بیش از 5000 تن توسط نوار نقاله انجام میشود

اجزای تشکیل دهنده کانوایر:

1- شاسی که میتواند از پروفیل، لوله یا تیرآهن ساخته شود (نسبت به سفارش و در نظر گرفتن استفاده در چه صنایعی است)

2- تسمه نقاله که باید در مقابل شرایط آب و هوایی منطقه و در برابر سایش و قدرت  کشش بالایی داشته باشد.

3- الکتروموتور و یک گیربکس که میتوانند به صورت جداجدا بایک تسمه و فولی نیروی محرک را به گیربکس انتقال دهند ویا میتوان یک موتور گیربکس یکپارچه توسط دنده و زنجیر نیروی محرک را به درام انتقال دهند تا نوار نقاله شروع به حرکت کند و تمامی این تجهیزات دارای 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش میباشد.

آشنایی بیشتر با نوار نقاله

با دستگاهی آشنا می‌ شوید که در واقع حمل‌ کننده بار است و از آن برای جابه‌ جا کردن انواع مختلفی از مواد کمک می‌ گیرند این نوارها دارای انواع مختلفی مانند نوار نقاله ثابت، بارگیری و بلد فیدر می‌ باشد که در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا می‌شویم.

سیستم منتقل کردن این دستگاه به شکل نوار تسمه‌ ای ساخته شده است که با کمک حرکت نوار مواد مورد نظر روی کار قرار می‌ گیرد و می‌توان به راحتی مواد را به مکان مورد نظر انتقال داد.

به سیستم انتقال نوار نقاله کانوایر تسمه گفته می‌ شود که این سیستم یک مورد از سیستم‌ های انتقال مواد است که به ان آشاره کردیم. همچنین شکل‌گیری دستگاه انتقال کانوایر از دو قرقره یا تعداد بیشتر می‌باشد که به این قرقره‌ ها طبلک نیز می‌ گویند، اما برای حمل و جابه‌جا کردن مواد در دستگاه تسمه نقاله یک حلقه طویل تسمه‌ ای یا نواری به کار می‌ برند که وظیفه اصلی آن منتقل کردن مواد است.

شناخت انواع نوار نقاله

تسمه نقاله دارای انواع مختلفی می‌باشد که هر یک از آن‌ ها دارای عملکرد متفاوتی نسبت به کاری که می‌ کنند دارند و هر یک از این نوارهای نقاله را در صنایع مختلف نظیر کشتارگاه‌ ها، انواع گوناگون کارخانه، فروشگاه‌ ها و … برای انتقال مواد مورد استفاده قرار می‌ دهند.

از دستگاه سنگ‌ شکن برای خردکردن مواد سنگی در معدن‌ ها و کارگاه‌ های تولیدی استفاده می‌ کنند تا بتوانند روند کار را سریع‌ تر پیش ببرند.

از نوارهای نقاله در فرودگاه‌ ها برای انتقال راحت و سریع چمدان‌ های مسافرین به داخل هواپیما استفاده می‌ شود که بعد از ورود مسافرین به داخل تمامی بارها به آن‌ها تحویل داده می‌ شود.

بنا به خواست متقاضیان نوارهای نقاله را به شکل‌های مختلف دایره‌ ای مستقیم و منحنی می‌ سازند. بیش‌ترین کاربرد نوارهای نقاله چرخشی در کارخانه‌هایی که تولید انبوه دارند می‌ باشد تا کار را برای کارکنان در این کارخانه راحت‌ تر کنند زیرا تنها کاری که افراد باید انجام دهند این است که برای بررسی کردن تولیدات که توسط نوار نقاله منتقل می‌شوند در مکانی قرار بگیرند که بتوانند به‌ راحتی همه جوانب را در نظر داشته باشند.

نوار نقاله

کاربرد نوار نقاله چیست؟

  • از نوار نقاله در باربری‌ها برای بردن بار استفاده می‌ شوند
  • در بسیاری از خطوط تولید و مونتاژ از این دستگاه استفاده می‌ کنند
  • از این دستگاه در بارگیری کامیون در محل‌ هایی که پایین‌تر قرار گرفته استفاده می‌ کنند.

معرفی انواع مختلفی از نوار نقاله

  • رولیکی یا غلتکی
  • تسمه‌ای
  • زنجیره‌ای
  • بازویی
  • ناودانی
  • دستچین
  • غلطکی

دستگاه‌ های بالابر مانند بالابر پیچی، بالابر بوکسوری و… نیز در گروه نوار نقاله قرار می‌ گیرند. همیشه کانوایر یک مسیر مستقیم را طی نمی‌ کند و می‌ توان از مسیرهای خم و دارای زاویه برای انتقال دادن انتخاب کرد. امکان این نیز وجود دارد که در برخی مواقع نوار نقاله مسیر شیب‌ دار را طی کند که در این مسیر حمل آسان می‌ شود.

درباره قرقره نوار نقاله بدانید

معمولاً نوار های نقاله با کمک قرقره یا دو درام فعالیت انجام می‌ دهند که معمولاً به شکل متناوب بر مواد که روی آن در حال انتقال می‌ باشند حلقه‌ای شکل می‌ دهند.

فعالیت کانوایر با کمک موتور، گیربکس، قلّاب، چرخ‌ دنده و تسمه‌ ای که معمولاً از جنس لاستیک است و پهنای آن زیاد می‌ باشد انجام می‌ شود.

قرقره کانوایر نیز یک ابزار مکانیکی است که از آن برای عوض‌ کردن حرکت‌ های کمربند در سیستم نوار نقاله و ایجاد درگیری راهبری کمربند به کار می‌ رود.

از تسمه نقاله در صنایع مختلف چه استفاده‌ هایی می‌ کنند؟

  1. جابه‌ جا کردن محصولات از قسمت یک‌ به‌ دو برای کاهش و جلوگیری از اتلاف شدن زمان
  2. تغییر دادن مکان هم‌ زمان یک محصول درحالی‌که اپراتورها روی آن فعالیت انجام می‌ دهند
  3. برای ذخیره کردن محصولات در میان ایستگاه‌های نهایی فرایند و یا ایستگاه‌ های فرایندی
  4. برای جلوگیری کردن از بروز صدمات در میان کارگران و تولید محصولاتی برای انجام کارهای تکراری

آشنایی با نوار نقاله اتوماتیک

نوار نقاله‌ هایی هستند که برای بارگیری مورد استفاده قرار می‌ گیرند که به این نوار نقاله‌ ها اتوماتیک گفته می‌ شود. در کانوایر اتوماتیک نیاز به نیروی انسانی نیست و همین امر باعث شده است تا سرعت در کار بسیار بالا برود.

زمانی که کامیون در محلی پایین‌ تر از محل بارگیری قرار گرفته باشد کانوایر را به شکل شیب‌ دار استفاده می‌ کنند.

درباره چگونگی عملکرد نوار نقاله بدانید

نوارهای نقاله چند قرقره دارند که به آن‌ها طبلک می‌ گویند که عملکرد این طبلک‌ ها به طور دائمی روی یک حلقه بسته است که دور می‌ زنند. قطعه‌ هایی نیز هستند که در روند کار کانوایر به طبلک‌ها کمک می‌ کنند این قطعات شامل چرخ‌دنده، کمربندهای مخصوص و انواع زیادی سطل‌ها هستند.

از این کانوایرها در ساخت پله‌ برقی و سطوح حرکتی پیاده‌ روی استفاده می‌ کنند. این روند نشان‌دهنده این است که نوار نقاله در حمل‌ونقل نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

قیمت نوار نقاله

قیمت نوار نقاله نیز مانند دستگاه فیلر گیر و فیدر سنگ‌ شکن باتوجه‌ به طراحی و ساخت متفاوت است. انواع مختلفی از نوارهای نقاله در بازار مشاهده می‌شود که باتوجه‌به نوع آن تولید شده است. در بازار شاهد دستگاه راک اند راک و دستگاه فیدر سنگ شکن در انواع مختلف خواهید بود آگاه شدن از قیمت نوار نقاله می‌تواند به شما کمک کند تا یک دستگاه با قیمت عالی و جنسی مرغوب را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که در مجموعه امیران سنگ شکن علاوه بر نوار نقاله می‌توانید دستگاه سنگ شکن کوبیت، دستگاه فیدر سنگ‌ شکن و دستگاه سنگ‌ شکن هیدروکن را نیز مشاهده کنید و در صورت نیاز خرید نمایید.

سوالات متداول

اجزای نوارنقاله را نام ببرید

از اجزای این دستگاه می‌ توان به شاسی، تسمه نقاله، الکتروموتور و گیربکس اشاره کرد.

نوار نقاله چه کاربردی دارد؟

از انواع نوار نقاله درکشتارگاه‌ ها، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ ها و … برای انتقال مواد استفاده می‌کنند.

آیا نوار نقاله انواع مختلفی دارد؟

بله این دستگاه در انواع مختلف رولیکی، تسمه‌ای، زنجیره‌ای، بازویی، ناودانی و… تولید می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button09129579586 تماس مستقیم