بچینگ چیست ؟

می توان گفت یکی از پر کاربردترین مصالح برای ساخت سازه ها بتن است.یکی از راه های تهیه بتن در محل ساخت سازه هابچینگ است.بسیاری از کارفرمایان برای پروژه های بزرگ ساخت وساز برای تهیه بتن از بچینگ استفاده می کنند.

درواقع بچینگ یک خط تولید سیارربتن است.بخش اصلی خط تولید بتن بچ پلانت است.خط تولید بتن شامل قسمت های مختلفی همچون منبع ذخیره آب ،چرخ، منبع ذخیره مصالح،نقاله ،سیلو، میکسر، باکت است. که انواع مختلفی دارد.

بچینگ از بخش های مختلفی ساخته شده است که با یکدیگربه صورت هماهنگ کار می کنند.
منابع ذخیره مصالح ، سیلوسیمان وآب

مواد اولیه بررای ساخت بتن عبارتند از آب ، مصالح وسیمان که در جایی ذخیره می شوند.این منابع دارای محلی هستند که در هنگام استفاده قابل دسترس باشند.در بچینگ های جدید از مخازن فلزی روباز با سطحی شیب دار در پشت آن ها برای خالی کردن بار کامیون ها استفاده می شود تا کار به سرعت انجام شود.

باکت ، نقاله و باسکول

اجزای مهم بچینگ  رامی توان باکت ، نقاله و باسکول نام برد که انتقال مواد اولیه از محل ذخیره به محل اندازه گیری و مخلوط کردن آنها برعهده دارند که این عمل توسط چرخ ها و نیروی محرکه موتورها قابل انجام است.

میکسرمحل مخلوط شدن مواد اولیه و تهیه بتن را میکسر کویند.که انواع مختلفی دارند.تولید انواع بتن در یک بچینک به این بخش یعی میکسر بستگی دارد.

فرایند بچینگ

تولید سیمان و نحوه کار دستگاه بچینگ به این صورت است که دستگاه بچینگ مواد اولیه تولید بتن را بوسیله نقاله ها و باکت وزن می کند و بعد به میکسرانتقال می دهد. در آنجا با آب مخلوط وبرای مدتی مشخص مواد را با هم مخلوط می کنند تا بتن مورد نظر تهیه شود.بعد ازفرایند بچینگ بتن تهیه شده به ماشین انتقال دهنده دیگر منتل می شوند و در آخر کار هم توسط کامیون ها به محل ساخت سازه برده می شود.

انواع بچینگ

در کل دو نوع بچینگ ثابت و قابل حمل وجود دارد.

بچینگ قابل حمل

بچینگ قابل حمل توانایی انتقال به مکان های مختلف را دارد.که به نسبت بچینگ های ثابت کوچک تراست و دارای چرخ هایی برای حمل ونقل می باشد. همچنین بتن را به اندازه های کم تولید می کند در نتیجه جای زیادی را اشغال نمی کند در نتیجه برای ساخت و ساز های درون شهرری مناسب است. برای پروژه های عمرانی که برای زمان کمی بتن نیاز دارند نیز استفاده می شود.

بچینگ ثابت

بچینگ ثابت قابلیت حمل و نقل را ندارد و برای جابه جا کردن باید قطعات دستگاه را باز کرد و به محل مورد نظر انتقال داد و در انجا دوباره قطعات را به هم وصل کرد در نتیجه فرآیند پر هزینه ای خواهد بود علاوه بر این زمانبر نیز هست .میتوان گفت تنها برای پروژهای بزرگی که نیاز به حجم بالایی از بتن را دارند از بچینگ ثابت استفاده می کنند.

بچینگ ها را بسته به نوع میکسر به انواع مختلفی دسته بندی می کنند که باز به نوع بچینگ ، میزان نیاز کار به بتن و ظرفیت تولید بتن بستگی دارد.
میکسر ممتد

این میکسر بصورت پیوسته بتن تولید می کنند بطوریکه از یک طرف مواد اولیه را وارد می کنند و از طرف دیگر بتن تولید شده را استخراج می کنند.این میکسر یک شفت حلزونی افقی دارد که مواد را با ه م مخلوط می کند.

میکسر دوقلو

میکسر دوقلو از دو شفت افقی استفاده می کند.حال اگر میکسر کوچک باشد موتور محرکه دو شفت یکی است اما اگر میکسر بزرگ باشد هر شفت یک موتور متحرکه جداگانه دارد.که توانایی تولید هر نوع از بتن را دارد.

میکسر افقی

در این میکسر بر خلاف انواع دیگر میکسرها شفت ها بصورت عمودی قرار می گیرند.که بیشتر برای تولید بلوک های بتنی استفاده  می شود چون نمی تواند برای پروژه های بزرگ بتن تولید کند . همچنین می توان اشاره کرد که استهلاک بالاتری نسبت به سایر میکسر ها دارد.

میکسر تک شفت

این میکسر یک شفت افقی دارد. که شفت ان با شفت میکسر دوقلو فرق دارد. میکسر تک شفت بازویی برای مخلوط کردن مواد وجود ندارد در نتیجه برای مخلوط کردن مواد از یک ورق به صورت مارپیچ حلزونی که به دور شفت پیچیده شده استفاده می شود.و به صورت محدود بتن تولید می کند.

انواع بچینگ بسته به نوع بتن تولید شده:
بچینگ خشک

در بچینگ خشک میکسر وجود ندارد و مواد برای تولید بتن به صورت خشک وارد میکسر می شوند و بعد آب اضافه می کنندو بتن در میکسر تولید می شود در نتیجه می توان گفتن سیمان وبتن تولید شده کیفیت خوبی ندارند.

بچینگ تر

در بچینگ تراز میکسرهای خاصی استفاده می شود .مواد در یچینگ با هم مخلوط و بتن تولید می کنند در نتیجه بتن از کیفیت خوبی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button09129579586 تماس مستقیم